سال گذشته در مورد اصول طراحی ارزیابی های مرحله کلیدی 3 خود وبلاگ نوشتم و نمونه هایی از سؤالات چالش برانگیز را برای سال 8 و سال 9 به اشتراک گذاشتم. امسال ارزیابی های جدیدی نوشتم (برای جلوگیری از به اشتراک گذاشتن برگه های امتحانی با خواهر و برادر کوچکتر!). من برخی از سوالات چالش برانگیز سال هفتم را در این پست به اشتراک خواهم گذاشت.
امسال ما بسیاری از سوالات ارزیابی خود را از ارزیابی های مرحله 3 کلیدی AQA در مورد همه چیز درباره ریاضیات گرفتیم. نمیدونم چرا تا حالا از اینا استفاده نکردم اونا عالین
در اینجا آخرین سوال در مورد ارزیابی غیرمحاسبه سال 7 ما است:
این سوال مهارت های استدلال، و روان در جایگزینی (یعنی درک نماد 2p و 3q) و کار با عدد جهت دار را آزمایش می کند (زیرا کمترین مقدار ممکن یک عدد منفی است). این یک پیشرو برای کار با محاسبات محدود است (ایده “کوچک منهای بزرگ برابر است کوچک”). این یک سؤال قابل دسترس است که همه می توانند آن را امتحان کنند، اما تعداد کمی از دانش آموزان نمره کامل گرفتند. من انتظار داشتم که لیست های طولانی از تلاش های آزمون و خطا را ببینم، اما در واقع اکثر دانش آموزان فقط به -11 پاسخ دادند، جایی که آنها فرض می کردند باید از 11 برای هر دو p و q استفاده کنند.
در اینجا یک سوال دیگر وجود دارد که سال 7 را به چالش کشید:
این امر مستلزم استدلال (عملکرد به عقب از میانگین) و دانش اعداد اول است. بسیاری از دانشآموزان با کار معکوس نسبت به میانگین مشکل داشتند – زمان تدریس در مرحله کلیدی 3 بسیار کم است، ما آنقدر زمان نداشتیم که دوست داشتیم مهارتهای استدلالی را از طریق معماهای میانگین توسعه دهیم.
در اینجا یک سوال استدلالی دیگر وجود دارد که برخی از دانش آموزان سال هفتم آن را دشوار می دانستند.
من مطمئن هستم که اکثریت قریب به اتفاق دانشآموزان ما میتوانند یک پنجم و یک ششم را اضافه کنند، اما بسیاری از آنها نمره اولین قدم را دریافت نکردند زیرا آن را امتحان نکردند. این سوال به مهارت های کسری، استدلال متناسب و تفسیر یک مسئله لفظی نیاز دارد.
دانشآموزان ما با سؤال زیر موفقیتهای بسیار بیشتری کسب کردند – مهارتی که مدتی را در درسها به آن اختصاص داده بودیم. تشکیل معادلات برای حل مسائل هندسه مهارت حل مسئله بسیار مهمی است، ما در سال 7 و 8 تمرین زیادی در این زمینه انجام می دهیم. همچنین کمک می کند که این یک سوال لفظی نباشد.
با این سوال بعدی، تفسیر اطلاعات داده شده (محیط مثلث بزرگ) و سپس درک آنچه سوال پرسیده می شود (برای محیط کل شکل – که شامل هیچ یک از خطوط داخلی نمی شود) بود. مشکل ایجاد کرد
در نهایت، آخرین سوال روی کاغذ ماشین حساب برای به چالش کشیدن بالاترین دست آوردهای ما طراحی شد. بسیاری از دانشآموزان در دو بخش اول امتیاز گرفتند، اما تنها دو دانشآموز در کل گروه سال رویکرد صحیحی را نسبت به بخش پایانی نشان دادند. این دانش آنها را در محاسبه میانگین از جدول و حل معادلات آزمایش کرد. من این سوال را از یک مقاله امتحانی هنگ کنگ اقتباس کردم (به Gems 168 مراجعه کنید).