چالش های یک رئیس ریاضی


@MrsMathematica برای اولین بار به سمت رئیس ریاضیات می رود و در توییتر از او پرسید که تابستان امسال چه آمادگی هایی را می تواند انجام دهد. مدتی است که این پست را در پیش نویس داشتم، بنابراین فکر کردم فرصت خوبی است تا آن را به اشتراک بگذارم. امیدوارم برای سایر معلمان در همان موقعیت مفید باشد.

نقش رئیس ریاضیات دو جنبه دارد: مدیریت افراد و عملیات. مدیریت افراد شامل مواردی مانند ایجاد انگیزه و توسعه معلمان، تخصیص کار و مسئولیت ها (از جمله اینکه چه کسی در هر کلاس تدریس خواهد کرد)، مدیریت غیبت و استخدام معلمان جدید است. همه چیز در مورد مراقبت از کارکنان خود و گرفتن بهترین نتیجه از آنها است. عملیات در مورد حصول اطمینان از این است که تیم شما همه چیزهایی را که برای ارائه مؤثر برنامه درسی ریاضی نیاز دارد، دارد. این شامل مواردی مانند برنامه ریزی برنامه های درسی و ارزیابی ها، ایجاد مکانیسم هایی برای ردیابی و نظارت بر عملکرد دانش آموزان، و برقراری ارتباط با تیم شما است تا همه بدانند دقیقاً چه کاری باید انجام دهند.

شاید آسان به نظر برسد اما واقعاً اینطور نیست! با این حال من از اینکه رئیس ریاضی هستم بسیار لذت می برم. من مسئولیت و مالکیتی که به همراه دارد را دوست دارم. من دوست دارم مجموعه ای مجزا از مدرسه را رهبری کنم و (تا حدی!) کنترل خلاقانه ای بر نحوه انجام کارها داشته باشم. به نظر نقش مهم و تاثیرگذاری بالایی دارد. نه تنها نتایج GCSE ما در P8 دوبرابر شمارش می‌شوند، بلکه بالاترین جذب را در سطح A نیز داریم که مزایای مالی قابل‌توجهی برای مدرسه به ارمغان می‌آورد. به عنوان رئیس ریاضی، احساس می‌کنم که تأثیر بیشتری بر موفقیت مدرسه نسبت به زمانی که دستیار مدیر بودم، دارم، و برای من این «فرصت ایجاد تفاوت» واقعاً انگیزشی است. من همچنین ترکیب دلپذیری از کارهای پروژه‌ای را دوست دارم (برای من، چیزهایی مانند “اجرای هفته ریاضی” و “نوشتن ارزیابی‌های KS3”) و شلوغی و شلوغی شدید عملیات‌های روزانه، که در آن هیچ دو روز یکسان نیست. . من را می‌توان به‌عنوان یک فرد کنترل‌کننده توصیف کرد (بی‌ادب! اما بله، من هستم) و این بدان معناست که کار را گاهی اوقات بسیار استرس‌زا می‌دانم (این بیشتر زمانی آشکار می‌شود که معلمی در حال بیماری تلفن می‌کند و من مجبور می‌شوم دور سازماندهی و چاپ جلد را انجام دهم. کار – انجام هر کاری در لحظه آخر مرا از منطقه راحتی ام بسیار دور می کند!).

شغل های سران ریاضی به اشکال مختلف وجود دارد. برخی از آنها بخش های بزرگی را با بیش از 20 کارمند مدیریت می کنند، برخی فقط یک یا دو معلم در تیم خود دارند. برخی از آنها یک دانشکده را اداره می کنند (به عنوان مثال مدیریت علوم کامپیوتر یا تجارت و همچنین ریاضیات). برخی روی SLT می نشینند. برخی دارای نگهدارنده 2ic یا TLR هستند. برخی از آنها پشتیبانی ادمین دارند. برخی دفتر خود را دارند. برخی از آنها توسط یک ریاضیدان مدیریت می شوند (بیشتر نیستند). برخی از آنها توسط مشاوران پشتیبانی می شوند. برخی برنامه های درسی و ارزیابی هایی دارند که توسط MAT ارائه شده است. تنوع در نقش های ما – هم از نظر دامنه مسئولیت ها و هم خودمختاری که به ما داده می شود – بسیار زیاد است.

اخیراً به برخی از چالش برانگیزترین جنبه های کار فکر کرده ام. من آنها را در زیر لیست کرده ام اما می ترسم هیچ راه حلی ارائه نکنم! فکر می‌کنم برای ما مفید است که در مورد بخش‌های پیچیده شغل خود فکر کنیم و استراتژی‌های خود را برای مقابله با آنها به اشتراک بگذاریم.

1. رسیدگی به غیبت کارکنان

کمبود پرسنل (به عنوان مثال به دلیل بیماری طولانی مدت یا یک جای خالی میانسالی که نمی توان پر کرد) حجم زیادی از کار را در برنامه ریزی و آماده سازی دروس پوششی ایجاد می کند، به علاوه نگرانی دائمی از تأثیر مخرب آن بر دانش آموزان وجود دارد.

2. پرداختن به عملکرد ضعیف

شاید شما در حال بمباران شکایات والدین در مورد یک معلم خاص هستید، یا شاید نگرانی‌هایی از یادگیری پیاده روی یا تجزیه و تحلیل نتایج دارید. در هر صورت، این یک وضعیت بسیار حساس است و – بسته به اینکه مشکل چیست – ممکن است رفع آن دشوار باشد.

3. برخورد با والدین دشوار

من کاملاً درک می کنم که والدین بهترین چیز را برای فرزندان خود می خواهند، اما گاهی اوقات آنها فقط بی ادب هستند. دریافت ایمیل های تهاجمی و ناخوشایند می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. یک بار به من توصیه شد که برای همه چیز عذرخواهی کنم، حتی اگر تقصیر من نباشد و حتی اگر فکر کنم حق با پدر و مادر نیست. فقط بگو متاسفم، اوضاع را خنثی کن و از آنجا برو.

4. استخدام و حفظ
در بسیاری از مدارس، آگهی های استخدام معلم ریاضی هیچ متقاضی را جذب نمی کند. استخدام به طرز تکان دهنده ای دشوار است و هر سال بدتر می شود. ماه می یک ماه پر استرس برای مدیران ریاضیات است – ما در ترس از استعفای لحظه آخری زندگی می کنیم، زیرا می دانیم که پر کردن یک جای خالی برای سپتامبر تقریبا غیرممکن خواهد بود. در کنار این، معلمان باتجربه به دلایلی که اغلب خارج از کنترل ما هستند دسته دسته این حرفه را ترک می کنند. این بسیار ناراحت کننده است، و متأسفانه من هیچ ایده ای در مورد اینکه چگونه می توان واقعاً در سطح ملی حل شود، ندارم.

5. تصمیمات درجه بندی
تصمیم گیری در مورد ورود دانشجویان به پایه یا سطح عالی در GCSE برای دانشجویان مرزی ساده نیست. سال گذشته یکی از والدین یکی از دانش‌آموزان پایه پایه یازدهم اصرار داشت (بسیار پرخاشگرانه) که دخترش را به سطح عالی منتقل کنم، زیرا یک معلم خصوصی چنین گفته بود (معلمان – لطفا هرگز این کار را نکنید!). او به من گفت که من “زندگی دخترش را خراب می کنم” و فرصت های آینده او را با جلوگیری از رسیدن او به درجه 6 محدود می کنم. من دانش آموز را در پایه نگه داشتم. حرف های مادر هنوز در ذهنم نقش می بندد. طبقه بندی یک مسئولیت بزرگ است و به طور قابل درک می تواند برای والدین نسبتاً احساسی باشد. من فکر می‌کنم که ردیف‌ها در ریاضیات GCSE ضروری هستند، اما آموزش موضوعی که در آن هیچ تصمیم‌گیری سطحی وجود ندارد، بسیار دوست‌داشتنی خواهد بود!

موارد دیگری که ممکن است در لیست چالش های ما ظاهر شوند ممکن است عبارتند از:

  • چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که بالاترین و پایین ترین افراد پیشرفت می کنند (مخصوصاً اگر کودکی دارید که به طور مداوم مایل ها جلوتر یا عقب تر از بقیه گروه های سال است، اما بودجه / پرسنلی برای حمایت از آن کودک وجود ندارد)
  • نحوه پیش‌بینی نمرات GCSE (از بحث اخیر در توییتر در مورد استفاده از مقالات کامل GCSE در سال 10، من فکر می‌کنم این چیزی است که برخی از مدیران ریاضی واقعاً با آن دست و پنجه نرم می‌کنند)
  • از چه ارزیابی هایی استفاده کنید (این که مقالات امتحانی در سراسر اینترنت موجود است خشمگین است – یافتن مقالات آزمایشی GCSE و A که دانش آموزان قبلاً ندیده اند غیرممکن به نظر می رسد)
  • چگونه می توان از رفتار خوب در درس های ریاضی اطمینان حاصل کرد (به ویژه در مدارسی که سیاست ها و شیوه های رفتار متمرکز ناکافی هستند)
  • چگونه دانش آموزان را وادار به انجام تکالیف کنیم!
  • نحوه اختصاص معلمان و دانش آموزان به کلاس ها هنگام انجام جدول زمانی سال آینده (میدان مین مطلق!).

من مطمئن هستم که چالش های بسیاری وجود دارد که من در اینجا از دست داده ام. احساس رایگان برای اضافه کردن نظرات خود را در نظرات!

@TheMathsBazaar یک رئیس ریاضیات بسیار با تجربه است و اخیراً توصیه های معقولی به مدیران جدید ریاضیات در توییتر ارائه کرده است. من توییت های او را مستقیماً در اینجا نقل کرده ام:

“در بالای سازمان بمانید. ابتدا وارد شوید، هر روز هر اتاق را بررسی کنید، تدریس را برای معلمان آسان کنید، کنترل بودجه خود را به دست بگیرید، اشتراک های بیهوده را لغو کنید.


شما حائل بین بخش خود و تمام مزخرفات AHT هستید. آنها را از کارهای غیر ضروری محافظت کنید. ببینید آیا می توانید چیزها را به صورت مرکزی سازماندهی کنید تا از آزار آنها جلوگیری کنید.

سعی نکنید برنامه درسی یا طرح کار را مرور کنید. به تیم خود اعتماد کنید که خوب تدریس می کند و تغییرات کوچکی ایجاد کنید، ممکن است ارزش داشته باشد که بخش را برای بحث در مورد موضوعات کوچک ترغیب کنید. بررسی های بزرگ هرگز کار نمی کند و هرگز تمام نمی شود


آن را از یک HOD بگیرید، با 25 سال تجربه، که به آنچه تیم هایش او را برای آن ستایش می کنند گوش داده است: شما آنجا هستید تا مدیریت و سازماندهی کنید. چشم انداز را فراموش کنید، برنامه های بزرگ را فراموش کنید، فقط مطمئن شوید که هر روز هر چیزی که نیاز دارند را دارند.”

با تشکر از شما @TheMathsBazaar برای این سخنان حکیمانه.

در حرفه قبلی من، زمانی که نقش جدیدی را بر عهده گرفتید، همیشه در مورد نحوه انجام آن آموزش می دیدید. من به ندرت چنین اتفاقی را در آموزش و پرورش می بینم. معلمانی که در مشاغل مدیریتی میانی یا ارشد قدم برمی دارند به دوره های آموزشی اعزام نمی شوند تا آنها را برای بسیاری از پیچیدگی ها و چالش های مدیریت افراد و مدیریت موقعیت های دشوار آماده کنند. معمولاً از آنها انتظار می رود که همه چیز را برای خودشان حل کنند. اگر در این موقعیت هستید و در هر زمانی نیاز به مشاوره دارید – لطفاً در جستجوی پشتیبانی در توییتر تردید نکنید.

ممکن است چالش برانگیز باشد، اما من واقعاً معتقدم که رئیس ریاضی شغل فوق العاده ای است. اگر در ماه سپتامبر به این نقش می رسید، به شما تبریک می گویم و موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید