ما در مورد بسیاری از چیزها در آموزش ریاضی با هم اختلاف نظر داریم، اما من فکر می کنم یک چیز وجود دارد که برای همه منطقی است: ما هرگز نباید دانش آموزان را بر اساس محتوایی که هنوز به آنها آموزش داده نشده است ارزیابی کنیم. انجام این کار مطلقاً هیچ سودی برای یادگیری آنها ندارد.
صحنه را به تصویر بکشید:
دانش آموز سال دهم سخت کار می کند و می خواهد خوب عمل کند. آنها از ریاضیات لذت می برند و همیشه در امتحانات پایان مبحث نمره خوبی می گیرند. در ترم تابستان، موضوعات چالش برانگیزی به آنها آموزش داده شده است: احتمال، مساحت سطح و نابرابری ها. آنها درک قوی از این موضوعات دارند.
با نزدیک شدن به ارزیابی پایان سال، آنها تلاش زیادی برای بازنگری خود در همه موضوعات خود انجام دادند. آنها با پشتکار تمام موضوعاتی را که در ریاضیات در طول سال 10 به آنها آموزش داده شده است، تمرین میکنند، بهویژه روی حروف و حروف درجه دوم که در ماه سپتامبر یاد گرفتهاند، سخت کار میکنند، اما احساس میکنند کمی زنگ زده هستند.
به این دانش آموز به خوبی آموزش داده شده است و آنها سخت کار کرده اند، بنابراین آنها احساس اعتماد به نفس و انگیزه می کنند. آنها مشتاقانه منتظرند آنچه را که در ارزیابی های پایان سال آموخته اند به نمایش بگذارند. آنها می خواهند باعث افتخار والدین و معلمان خود شوند.
روز ارزیابی ریاضی پایان سال آنها فرا می رسد. پشت میزشان در سالن امتحان می نشینند. معدهشان واژگون میشود و با نگاه کردن به پرسشها، ذهنشان به تپش میافتد. این یک مقاله کامل GCSE است. نیمی از مطالب هنوز به آنها آموزش داده نشده است.
آنها با چشمانی اشکبار ارزیابی را ترک می کنند. حتی یک سوال در مورد مساحت سطح و نابرابری ها مطرح نشد. تمام کارهایی که در ترم تابستانی کار می کنند و تمام آن تجدید نظرها… و نه یک سوال. و بدتر از آن – سوالات بزرگی در مورد بردارها، تکرار، قضایای دایره و توابع وجود داشت. پنج نشانگر. اما هرگز این موضوعات به آنها آموزش داده نشده است، بنابراین چگونه می توانند بدانند چگونه آنها را انجام دهند؟
این دانش آموز واقعا ناراحت است. آنها خیلی زحمت کشیدند و فرصت نشان دادن آنچه می دانستند به آنها داده نشد. سؤالات در مورد موضوعاتی که به آنها آموزش داده نشده بود چه نکته ای داشت؟ آنها نمی فهمند. آنها از معلم خود می پرسند که چیزی در مورد داده ها زمزمه می کند. با عقل جور در نمی آید.
کودک احساس ناامیدی می کند. آنها اعتماد به نفس و انگیزه خود را از دست می دهند.
***
ما رویای این را نداریم که در نیمه راه یک مقاله سطح A کامل به دانشآموزان سطح A بدهیم، پس چرا این کار را در GCSE انجام دهیم؟ یک معلم انگلیسی رویای ارزیابی کتابی را که هنوز تدریس نکرده بود را در سر نمی پروراند.
ایجاد یک ارزیابی مناسب تر در سال دهم دشوار نیست. ساده ترین روش این است که یک مقاله GCSE گذشته را انتخاب کنید (یکی را انتخاب کنید که به طور خاص شامل سؤالاتی در مورد موضوعاتی است که اخیراً آموزش داده اید) و سؤال را در مورد موضوعاتی که آنها هنوز مطالعه نکرده اند حذف کنید. آنها را با سؤالات دشواری معادل در موضوعاتی که مطالعه کرده اند جایگزین کنید. ساده. طولی نمی کشد. اگر برای انجام این کار مشکل دارید، برای پشتیبانی و مشاوره به من ایمیل بزنید.